21 Aralık 2013 Cumartesi

21 Aralık: Dünya Roman Kahramanları Günü

Ben 21 Aralık'ı en uzun gecenin yaşandığı tarih olarak bilirdim. Meğer bir özelliği daha varmış, Dünya Roman Kahramanları günüymüş. Bunu kim düşündüyse kendisini kutluyorum. Edebiyatı ve okumayı hatırlatmak için çok şık bir hareket. 

Birçok yazar, yazı sürecinde roman kahramanlarıyla aralarında sıkı bir bağ kurulduğunu, gerçek dünyayla bağlantısının zayıfladığını söyler. Bu benzetmeyi biraz abartılı bulanlar olabilir, ama ben ne demek istediklerini anlıyorum. O sahne yazılmadan, o cümle söylenmeden, o olay sonuca bağlanmadan yazının başından kalkarsanız, bir daha oturduğunuzda aynı havaya giremeyebilir, aynı şekilde yazamayabilirsiniz. O sırada kendi yarattığınız kurgu dünyası, size dışarıdaki dünyadan daha çekici gelebilir. Kahramanın söylemek istedikleri bitmeden o masadan kalkmak, bir arkadaşınız sözünü bitirmeden arkanızı dönüp gitmek gibidir.

Yazarlar kadar olmasa da, kitap çevirmenleri de roman kahramanlarıyla sıkı bir bağ kuruyorlar. Kitap bitene kadar o karakterlerle yatıp kalkıyorsunuz. Hele bir biyografi çeviriyorsanız, gerçekten yaşanmış olayları satır satır çevirirken, daha çok etkileniyorsunuz. Hepsinin dış görünüşü, giysileri, karakteri, oturup kalkması, konuşma tarzı, sevdiği / sevmediği şeyler beyninize kazınıyor. Sabahları yarım saat daha uyumaya, arkadaşınızla bir kahve içmeye, yemek yapmaya, yürüyüşe çıkmaya veya keyfiniz için başka bir kitap okumaya kalktığınızda, kafanızın içinde bir ses "Şşşttt" diye sesleniyor. "Ben buradayım, seni bekliyorum. Dünkü konuşmam yarım kalmıştı. Ne zaman ilgileneceksin benimle?" diye soruyor. Bu ses, kendisiyle birkaç saattir ilgilenmediğiniz roman kahramanının sesi. Roman bitene kadar da bu sesin dinmeyeceğini biliyorsunuz...

Roman kahramanları önemlidir. Başka diyarlara yolculuk yaparken onların rehberliğine ihtiyaç duyarız. Onlar olmasaydı, hikayeler de olmazdı. Çoğu okurun gönlünde yer edinen, çok sevdiği, belki de kendini özdeşleştirdiği bir roman kahramanı vardır. Bugün o kahramanlara, yazarlarına ve o kahramanı başka dillerde konuşturup, çok daha fazla insanın tanımasını sağlayan çevirmenlere şapka çıkarıyorum. Dünya Roman Kahramanları Günümüz kutlu olsun!


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder